torsdag 19 juni 2008

FRA-lagen...

...hade idag tänkt skriva om FRA-lagen och den debatt som kretsat i nyhetssändningar och diskussionsforum. Var inne på CUF:s ordförande Magnus Anderssons blogg (en person som varit väldigt aktuell i just FRA-debatten) och läste lite kring hans "bloggtankar".

Och faktiskt så kommer jag inte att hålla en längre sammanfattning kring FRA-lagen, jag tänker helt enkelt hänvisa er vidare till Magnus blogg;



http://www.magnusandersson.blogspot.com/



Han har dels täckt in ämnet väldigt väl, men samtidigt beskriver han med en målande bild de ord och känslor som infinner sig hos vacklande riksdagsledarmöten vid ett sådant omvälvande beslut. Mycket intressant läsning!



Ja, som de flesta antagligen redan vet så röstades lagen igenom igår med fem rösters marginal. Centerpartisterna Annie Johansson och Fredrik Federley valde att rösta ja till slut, dock med tillägg i lagen. De blev på grund av detta kallade "svikare". De blev till och med utsatta för hot och tvingades fly riksdagshuset. Politiken är hård!



Vad tycker då jag om FRA-lagen?


Jag tycker att den grundläggande tanken med lagen är förståelig.

Det kan ibland vara en god idé att närmare kunna undersöka ev mail/telefon-kontakt, då misstanke om brott finnes! Jag är dock lite orolig att lagen kanske "felanvänds" eller att verktyget som FRA använder inte kommer att fungera som planerat.



Ponera att jag pratar i telefon med min mamma...och då råkar hamna i en diskussion om just terrordåd (kanske oron för dem, eller dylikt). Kommer mitt samtal då att snappas upp av FRA som då sätter upp mig som "potentiell terrorist"? Gäller det att välja sina ord med förstånd, eller ska man kanske slopa mobil- och mailkontakt helt, då med den enda anledningen att man vill förbli "anonym individ med yttrandefrihet"? Jag vet att de endast hade tänkt kolla den trafik som går över Sveriges gränser, men man får ju då också hoppas att det håller sig till detta.



Ja, FRA-lagen är alltså på G. Vad som komma skall vet nog ingen. Men oron är stor ute i landet. Runt 90 procent av Sveriges befolkning ville inte ha FRA-lagen (enligt en relativt oviss undersökning gjord av en kvällstidning).

Läste också på nätet att nu är många internationella företag oroliga för att satsa i Sverige, och struntar då hellre i det. Jaha ja, redan konsekvenser! Well, vi får se vart det bär.



På tal om annat så spelade Sverige ur sig ur EM igår, 0-2 mot Ryssland. Samtidigt som jag är lite patriotisk och gärna hade sett Sverige få medalj, så kan jag inte annat än att sucka lätt. Äntligen är hysterin kring EM över!



Funderar kring all denna EM-hysteri, den har ju verkligen genomsyrat allt! Tidningarna är fullproppade, sportsändningarna nämner nästintill inget annat än EM. Enorma pengar är i rullning just för detta mästerskap. Är inte världen sjukt snedvriden så säg??? Tänk om all denna fokus och dessa pengar hade lagts på tredje världen, på att försöka minska på orättvisan i världen. Det skulle nog göra stor nytta! Kan inte annat än att få dåligt samvete för detta. Likaså på mitt jobb (sommarjobb), så spills både energi, vatten och livsmedel (ärtor) i överflöd. Månne tro att vatten och ärtor skulle kunna göra lite nytta bland de uttorkade och svältande...men istället kör vi det i avloppet (i alla fall när maskinerna går sönder).



Nej fy f-n för orättvisan. Skänkte faktiskt pengar till en cancerfond-bössa idag, bara för att lätta mitt samvete lite! Det hjälpte dock föga!



Midsommar imorgon, jag har handlat allt...har bara lite städning kvar! Ni får ha en trevlig midsommar. Och kommentera gärna blogginlägget! Jag vill veta era tankar med.. :)



Mvh Linda, den som för ordet

Inga kommentarer: