söndag 28 oktober 2012

Vem tar hand om en matematiker?


Här är en berättelse från en matematikstudent vi har haft kontakt med under vårt arbete med trygghetsfrågan. Under hösten 2010 kunde ni läsa om CSN:s återbetalningskrav för studenter på de tekniska och naturvetenskapliga utbildningarna. Studenterna ansökte om studiemedel för en hel termin vilket motsvarar 30 högskolepoäng under 20 veckor. Problemet vara att lärosätena rapporterade in studenternas resultat innan terminen var slut. CSN ansåg att studenterna inte studerade under en hel termin och blev därmed återbetalningsskyldiga.
Efter mödosamprocess och efter ett års väntan fick studenterna beskedet att återbetalningskravet skulle dras tillbaka. Efter beskedet om att de skulle få tillbaka sitt studiemedel blev det tyvärr mycket upp till var och en att få det. Detta gjorde att stora grupper, som teknologer, fick stor hjälp av sina kårer att få pengarna återbetalad relativt fort. Medan andra mindre studentgrupper föll emellan, där ibland matematiker.

”Jag som matematiker hade precis kommit hem från en tågluff genom Europa som jag och min flickvän hade sparat ihop till under årets studier. Jag skulle precis påbörja mina nya kurser och anmält mina studier till CSN. Då fick jag beskedet att jag skulle återbetala ca 8500 kr, vilket motsvarar en månadsinkomst som student. Jag var tvungen att betala innan de kunde godkänna fortsatta studiemedel. De flesta av mina besparingar gick åt till resan, men som tur var hade jag lite fonder kvar sen barndomen. Dessa räckte för att täcka upp kravet, men ingenting mer att leva för tills nästa utbetalning kom från CSN. Jag och min flickvän löste det till slut genom att jag fick leva av hennes besparingar ett tag, som jag sedan fick betala tillbaka.Efter några månader fick jag ett glatt e-postmeddelande från kåren där jag läser, helt extatiska över att de lyckats få tillbaka pengarna från CSN, men detta gällde såklart bara ingenjörerna. Själv har jag aldrig mer sett röken av de pengarna och istället försörjt mig inom logistikbranschen och sammanlagt läst motsvarande en halv termins helfart under de senaste tre terminerna”

Först under sommaren 2011 beslöt CSN att även inkludera matematikprogrammen på Uppsala universitet, en lista över andra universitet finns här; http://www.csn.se/polopoly_fs/1.6610!2011-6.pdf  för mer information se även http://www.csn.se/2.174/1.6606




Inga kommentarer: