tisdag 7 april 2009

Hjälp!

Hur går det med naturvetenskapen i Sverige? För ett tag sedan rapporterade UNT att bara en av fyra spetsutbildningar på gymnasieskolorna i Uppsala kommer att starta i höst. En av de som inte startar är den med inriktning mot bioteknikKatedralskolan. Jag gick själv den utbildningen för några år sedan. Många av lärarna arbetade både på gymnasiet och på universitetet. Flera av laborationerna gjordes på BMC. Vi var sponsrade med utrustning från Apple. Japansk tv var och filmade våra lektioner. Av de sex bästa på biologiolympiaden kom fyra från våra klasser. En av dem kom trea internationellt. Lektionerna var oerhört inspirerande och de flesta av oss gick vidare till universitetsstudier. Detta är en utbildning som Sverige behöver men som nu inte kommer att starta pga. för få sökande. Kopplas detta till en händelse som berättades av en lärare på en högstadieskola uppmålas en dyster bild av dagens svenska skola.

En klass från Belgien besökte deras nior. De deltog under några dagar i de dagliga rutinerna. Deras omdömen efter resan var att de svenska eleverna var stökiga och inte visade respekt för lärarna. Kunskapsnivån var även mycket låg. Det som de belgiska eleverna lärde sig i sexan inom naturvetenskap och matematik lärde sig svenskarna i nian!

Vad händer med utbildningen och bildningen i Sverige?

/Johan

1 kommentar:

Patrik sa...

Ja, Sverige ligger klart efter på många håll när det gäller de naturvetenskapliga ämnena tyvärr. Kommer ihåg att jag gjorde samma iakttagelse när jag var på utbyte i Berlin i gymnasiet. De tyska gymnasieeleverna låg 1-2 terminer före oss i matematiken.