måndag 26 oktober 2009

Plast i haven

Såg Dokument utifrån igår om plast i våra hav. Det produceras ca 260 miljoner ton plast per år, men bara 5% återvinns. Resten hamnar på soptippar, i naturen och främst då i haven. Många djur skadas varje år av den plast som vi kastar inte bara genom att de äter upp den eller stryps av den då plastsnören hamnar runt halsen utan också genom de kemikalier som plasten behandlas med. Ämnen som till exempel dödar sötvattenssnäckor genom att deras äggledare spräcks då östrogenliknande ämnen gör så att de producerar för mycket ägg. Handjur och även alltså pojkar påverkas av vissa ftalater som används som mjukgörare. Dessa ämnen gör pojkarna mera kvinnliga genom att bland annat minska penisens storlek. Se hela dokument utifrån här. Hur påverkas vi egentligen av allt flaskvatten, mat som värms i plastlådor eller förvaras i plastpåsar under lång tid? Att det är ett problem för miljön visste vi redan, men tydligen påverkas även vi. Så vad ska vi göra för att minska mängden plast? Själv tänker jag skaffa tygpåsar för matvarorna och jag letar påsar gjorda av stärkelse till mina sopor. Jag har även blivit medlem i algalita som är en marin forskningsorganisation. Deras hemsida är http://www.algalita.org/

Jag vägrar att tro att situationen är helt hopplös, vi måste bara hjälpas åt.

Elin Wallin
Vice ordförande naturvetarnas studentråd

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra att Svt uppmärksammar frågan. Man skäms ju för att vara människa när man läser att 5 % av all plast återvinns. Dags att göra vad man kan i sin egen vardag och försöka påverka hur vi ska lösa frågan på det politiska planet.