fredag 19 februari 2010

Avgifter på utbildning - coming in 2011?

Regeringen har lagt en proposition om att avgiftsbelägga universitetsstudier för utländska studenter utanför EU/ESS. Detta för att "Regeringen vill att svenska högskolor ska konkurrera med kvalitet, inte med avgiftsfri utbildning".

Om vi bortser från värderingen att alla borde ha rätt till en utbildning finns det fortfarande skäl att inte införa avgifter. Tänk om vi har något att vinna på det? Det är redan idag hög klass på våra naturvetenskapliga utbildningar, finns det inte en möjlighet att duktiga utlänska studenter söker sig hit istället för något mer prestigefyllt utländskt universitet?

Elin L

2 kommentarer:

Johan sa...

Jag umgås med ett tiotal utländska studenter varje dag. De kommer från länder som indien, egypten, nepal, pakistan mfl och jag tycker det är oerhört intressant. Däremot blir jag lite fundersam när de tre senaste kurserna jag läst har haft mellan 3 och 10 svenskar och 20 och 30 utbytesstudenter. Är det rimligt att vi betalar deras utbildning? Någon tyckte att det handlar om kaffepengar men jag ställer mig fortfarande frågande till om Du och Jag ska betala detta. Speciellt när ett stickprov till en utbildning i Uppsala visade att 9 av 10 ansökningar från ett afrikanskt land var förfalskade samt att nästan alla ansökningar från Indien var identiska och utförda av en och samma agentur. Studenterna visste knappt var de hamnade. Om man vidare lägger till aspekten att vi exporterar gratis kunskap och erfarenhet till de länder som köper våra företag och konkurerar mot våra flaggskepp ställer jag mig frågan om vi värderar vår kunskap lägre än dessa länder gör? Är det kanske dags att vi börjar ta betalt för vår produkt, kunskapen? /Johan

paellekarlsson sa...

Härligt med en nyanserad och smart debatt. Kul att se.