torsdag 4 februari 2010

Biologer kan gå långt!


I gårdagens DN kunde man läsa om arbetsförmedlingens yrkeskompass för 2010. Känns ju inte så roligt när jag i listan på överskottsyrken hittar biologer som enda yrkesgrupp med högre utbildning. Speciellt inte eftersom jag närmar mig slutet på min biologutbildning. Arbetsförmedlingen skriver även att det är mycket dåliga utsikter för vår arbetsmarknad även om 5 och 10 år. På SACO har man däremot satt biologers arbetsmarknad i balans år 2014, dock nämns att prognosen är mycket osäker. Jag kan dock trösta mig med att jag vet många exempel på biologer som hittat jobb trots allt. Det bästa är nog att förbereda sig ordentligt för steget ut på arbetsmarknaden: engagera dig i sånt du tycker är roligt, knyt kontakter och omvärldsbevaka. Och låt dig inte slås ner av alla negativa rapporter! Vi behövs och kan gå långt! Lika långt som Maria Wetterstrand!

/Mia, valberedningen

Inga kommentarer: