måndag 26 maj 2008

Detta inlägg skriver jag som miljövetare...

...för jag måste bara få ge Malmö stad och Miljöförvaltningen lite kritik!

Såg på Sydnytt att Miljöförvaltningen/Malmö Stad hade fraktat ner ekologisk, klimatvänlig skånsk mat till Strassburg för att bjuda Europarådet på. De ville föregå med gott exempel och visa hur fiiin skånsk mat är...och ekologisk dessutom!
Men kruxet är att de fraktade ner maten med lastbil, 100 mil (!!!). Hur klimatsmart är det?

En högt uppsatt på Miljöförvaltningen säger då att chauffören genomgått ecodriving och att man fick göra en avvägning. Euhm, ok...så nu ska vi bara acceptera detta? Var det en speciellt smart avvägning? Att frakta ner en massa mat till Straussburg för att fodra rika tjänstemän?

Jag tyckte det var ett väldigt dåligt initiativ. Visst att man ska promota ekologiska livsmedel, det är bara bra. Tryck på producenterna, det är viktigt!

Men Miljöförvaltningens (enligt mig) ogenomtänka handling var inte direkt "miljöanpassad", det ger dubbla budskap och visar till att i avvägningen mellan närproducerad ekologisk mat och transporter, vinner just transporten miljöpriset. Jag vet att frågan är mer komplex än så, men jag är också insatt i området! Men det är kanske inte alla som förstår vilka avvägningar MF gjort, och hur de beräknat utsläppen. Har ni gjort några beräkningar MF?

Kanske har de varit noga i just detta, vem vet? Samtidigt så vill jag dock hävda att inga utsläpp är de bästa utsläppen! Även om MF fraktade ner maten med ett mer miljövänligt bränsle och en ecodriving-chaufför, så bidrog det ändå till utsläpp...speciellt med tanke på att vi snackar 100 mil! För den novisen i tevesoffan ser detta endast ut som mat vs. transport...vilket vi miljövetare anser inte är en riktig jämförelse.

Visst att man ska ta med alla delarna för att få ett helhetsgrepp kring miljöproblemen, absolut...men jag tycker ändå att ibland gör vi "i-landsinvånare" sådana lyxinvesteringar som är så felsatsade. Detta var en av dem. Kanske ingen överväldigande stor felsatsning, men ändå ett markant fel...enligt mig!

För snälla MF...har ni aldrig hört om närproducerat? Det finns säkert sådant i Strassburg med!
Jag uppskattar att ni vill marknadsföra ekologisk och närproducerad mat...men tänk två gånger nästa gång!

Ok, det var dagens diss! Jag hade i alla fall underbart i Sthlm och idag har det regnat hela dagen i Skåne (något som verkligen behövdes...väldigt torrt).
Hoppas ni alla också haft en trevlig helg!

/Linda, ordförande

Inga kommentarer: