lördag 24 januari 2009

Bättre förr...?

Vi har tidigare skrivit om vikten av praktik under utbildningen. Förra veckan träffade jag en yrkesverksam kostekonom som gått samma utbildning som jag gör nu. Hon berättade att för ca 10 år sedan inleddes hela utbildningen med en tre veckors introduktion där studenterna fick träffa yrkesverksamma och lämpliga arbetsgivare. Detta bidrog till att studenterna redan från början fick en bra bild av vad utbildningen faktiskt gav för yrkesmöjligheter.

När jag läste min första termin fick vi besöka arbetslivet en dag under första terminen. Hur kommer det sig att universitetet som haft bra arbetslivsanknytning tagit bort denna och ersatt den med nästan ingenting? Jag undrar om det kan vara så att universiteten är rädda att skrämma iväg studenter om de låter dem träffa arbetsgivare för tidigt i utbildningen? En av de största arbetsgivarna för en kostekonom är kommunen. Kommunen är väl kanske inte nummer ett på listan av arbetsgivare när man som student påbörjar en utbildning med förväntningar om ett häftigt jobb med bra lön. Jag kan ju vara helt fel ute...men frågan kvarstår, varför har universitetet åsidosatt arbetslivsanknytningen i utbildningen?

/Camilla

1 kommentar:

Unknown sa...

Det kan ju faktiskt ligga något i att de inte vill skrämma bort denya studenterna. De företag som kan erbjuda fältstudier är kanske just kommuner och inte så mycket inom den privata sektorn. Samtidigt tror jag att universiteten följer lite mentaliteten som finns hos vissa akademiker "att bara jag pluggar något så kommer det att ordna sig". Översätt till kursansvariga blir det " bara vi får in studenterna... och våra pengar"