torsdag 22 januari 2009

Hedersdoktor vid Uppsala universitet

Igår hade jag nöjet att lyssna till en föreläsning om kost utifrån ett sociologiskt perspektiv av Anne Murcott, professor vid Notting Hill University, UK. Det är ingen tillfällighet att Anne Murcott gav denna föreläsning igår i Uppsala. På fredag kommer professor Murcott nämligen att utnämns till årets hedersdoktor vid Uppsala universitet.

Det är första gången under mina tre och ett halvt år på universitet som jag fått lyssna till en internationell forskare. Genom professor Murcotts föreläsning upplevde åtminstone jag att min utbildning och de kunskaper som den gett mig fick en kontext. Jag hoppas att fler studenter dels inom mitt eget område, men även inom andra, får denna chans att uppleva lite mer av världen utanför det egna lärosätet.

/Camilla

Inga kommentarer: