torsdag 5 juni 2008

Sjung om studentens lyckliga dar!

Ja, för idag ska jag till Helsingborg och fira min kusin som tar studenten. Lyckliga hon!

Jag kommer ihåg hur kul det var. Inte ett bekymmer på den klarblå himlen och hela världen låg för ens fötter! Fest, fest, fest var allt man tänkte på.
Jag saknar faktiskt den tiden, gymnasietiden. Allt var bekymmerslöst...det största problemet man hade handlade om huruvida det vankades "riktig middag" eller bara en påse chips (jag bodde på internatskola, livet var lite mer annorlunda där än hemma hos mamsen ;)...)

Idag våndas det fram och tillbaka kring tentor och uppsatser och allt man egentligen funderar och drömmer över är "den dagen jag äntligen tar min examen". Vad får jag får jobb? Kommer jag få ett jobb över huvudtaget?? Kommer jag ens klara examen???

Jag är dock en optimist som tror att det faktiskt kommer att lösa sig; jag har precis avslutat min b-uppsats, ska ha praktik nu i höst på Skånetrafiken och har inte en enda restuppgift kvar som spökar i bakhuvudet.

När jag nu sitter och funderar kring just den dagen, då jag har avslutat alla mina uppgifter och står med en kandidatexamen i miljövetenskap, kommer jag fram till att den dagen kommer att bli minst lika betydelsefull som min student. För efter just denna dagen så är det bara en sak som återstår; att finna mig ett jobb.
Ingen ångest kring ifall jag ska läsa vidare eller jobba. Inga tankebryderier kring vad jag ska läsa.
Då är jag klar! Yes!

Men ett år kvar tills dess, och under den tiden ska jag försöka nynna på "sjung om studentens lyckliga dar..." bara för att påminna mig själv om hur lyckligt lottad jag är som faktiskt får utbilda mig gratis (bortsett från eventuella lån jag tar). Sverige är ett bra land på det sättet!
Dock finns det mycket som kan göras bättre, jag har flera förslag (that's what studentpolitik is all about) men det tar vi inte upp idag... :)

...för nu är det studenternas dag, men inte bara "18-åringar i mössas" dag, utan även din och min, så njut! Njut njut njut, för allvaret kommer nog fortare än du anar!

Soliga hälsningar/ Linda, ordförande

Inga kommentarer: