fredag 5 september 2008

Äntligen har jag beviset!

Det lönar sig att vara ideellt aktiv! I knew it.
Jag vet att ni säkert är väldigt trötta på mitt "tjat" om hur viktigt det är att vara en aktiv student, då jag fyllt både blogg och krönika med detta eviga nagg.

Dock vill jag ännu en gång poängtera detta, med ett alldeles ypperligt exempel:
Igår var min andra praktikdag på Skånetrafiken, jag och min handledare Kristina (miljösamordnare) hade jobbat lite med miljömålen och bestämde oss för att gå ut i fikarummet och ta en kopp kaffe.
Väl där började vi prata med en medarbetare som frågar lite kring min praktik och det program jag läser. Jag berättar lite lätt vad det hela handlar om, och direkt får jag frågan: Men hur fick du tag på denna praktikplats? Jag, som inte tyckte det var en sån big deal, berättade att jag mest ringt runt. Men då lade sig min handledare Kristina i, och menade att det var ju lite mer än så.

Både hon och hennes chef Kerstin hade varit väldigt skeptiska till att ta in en praktikant då denna oftast hänger i hasorna och mest blir en belastning.
Jag hade lyckligtvis träffat Kerstin på ett HM (hållbar mobilitet) möte, och detta skapade första vägen in. Kristina och Kerstin beslutade sig för att jag i alla fall kunde komma dit och berätta lite mer om mig själv. Väl på plats i Hässleholm så framhöll jag mitt ideella engagemang i ex Agrifack och inom Malmö Högskola.

Och det var tydligen detta som gjorde att Kristina vågade säga "ja" till att ha en praktikant i hasorna. Hon berättade igår att mitt engagemang visade på en handlingskraft och ett stort eget initiativtagande och det var mycket detta som gjorde att hon inte trodde att jag skulle bli en praktikant som betedde sig som ett barn som hänger i mammas kjoltyg. Hon trodde att jag istället kunde tillföra något, drivas framåt av egen kraft och ta vara på de chanser erbjuds.

Så jag fick praktik, tack vare mitt engagemang. Och jag lovar, att finna praktik var inte helt enkelt. Jag fick en del nej också från andra ställen, men om jag inte varit ideellt aktiv hade jag antagligen fortfarande inte haft någon.

Av ungefär 20 elever i klassen så är vi fem som praktiserar, resten läser fristående kurser. Det säger något om hur svårt det kan vara! Därför gäller det att skapa så bra förutsättningar för sig själv som möjligt...I'm just saying! ;)

Nu är jag på väg upp till Stockholm, styrelsehelg.
Idag ska jag luncha med Magnus, CUF och senare ikväll ska vi (jag, Patrik och Jonas) mingla lite lätt med andra aktiva eldsjälar. Imorgon bär det av till två intensiva dagar med en massa planering kring fusion och höstkonferens. Uppdatering kommer senast söndag kväll, när jag är på väg tillbaka till Skåne (har ju några timmar på tåget att slå ihjäl).

Ha en underbar helg/ Linda, ordförande (i två veckor till :-S )

Inga kommentarer: