torsdag 9 oktober 2008

Branding

”Strukturbiolog? Vad är det?”
”Kostekonom? Arbetar du med pengar och mat?”
”Husdjursagronom? Kan du mycket om marsvin och katter?”
Frågorna är ofta många när man som naturvetare ska förklara vad man gör. Men är svaren lika många? Kan jag förklara vad jag gör och varför?

Under den gångna helgen var jag och Camilla på Saco ordförandenätverksträff i Stockholm. Ett 20-tal personer från de olika förbunden samlades under en dag för erfarenhetsutbyte och utbildning. Bland annat körde vi konsulter och kunskapsjägare där vi fick råd och hjälp från varandra om hur vi kan utveckla vårt arbete. En sak som det samtalades om var BRANDING. Hur marknadsför vi oss själva och våra utbildningar? Har vi en titel eller ett tydligt varumärke? Idag finns en mängd utbildningar på universitet och högskolor. Alla beskrivs med ett namn. Kan det vara så att det gått inflation i dessa utbildningsnamn?

I platsannonser kan man ofta läsa att de söker civilingenjörer, läkare och jurister. Det behövs inte så mycket mer beskrivning. Det är tydliga varumärken som folk har hört talas om förut. Kan vi lära oss något från det? Vad tycker ni naturvetare? Hur ska vi marknadsföra oss själva?
/Johan Persäter, ny vice ordförande i studentstyrelsen

Inga kommentarer: