söndag 26 oktober 2008

Myrornas herre och dagens forskning

I måndags fick jag lära mig om "myrornas herre", ingen mindre än mr. Edward O. Wilson. Det gick en "film" med honom på svt2 i måndags kväll (jag skulle väl snarare kalla det dokumentär men det gör väl det samma). Det handlade i alla fall om hans liv och hans forskning. Han grundade begreppet sociobiologi som jag tycker är väldigt spännande. Ed hade alltid varit väldigt intresserad av naturen men blev som liten pojk blind på ena ögat och han bestämde sig för att kolla närmare på just myror, som har väldigt komplexa sociala system till skillnad från många andra djur.

Jag hade faktiskt inte någon stor koll på vem han var förrän jag såg honom på tv, men jag blev väldigt inspirerad. Inte minst för att namnet Charles Darwin dök upp när man talade om hur hatad Ed hade blivit för sina "upptäckter" som avfärdades som humbug av många på 70-talet. Vi vet ju alla hur det gick med Darwin-historien och vilken betydelse han har för biologin idag. Ed verkar i alla fall vara på väg åt samma håll.

Jag tänker mig att vi borde försöka öppna våra sinnen och hjärtan gentemot forskningen som bedrivs. Hur många gånger i historien har det inte visat sig att vi har haft så himla fel om det allmänt vedertagna? Sedan tycker jag självklart att man ska ifrågasätta resultat, men istället för att avfärda och klaga, kan vi inte göra fler försök och försöka stärka våra teorier? Eller, om det visar sig att det bara var en lyckträff det vi hade påhittat kan vi istället avfärda det på ordentliga grunder!

Tänk att det alltid ska vara så svårt för forskare att hävda sig. Jag tycker de förtjänar lite cred för allt sitt arbete de gör idag, för vad har de för glädje av det när de inte längre finns vid liv? Sen är det klart att såhär ser det inte ut för alla forskare, men banbrytande upptäckter väcker givetvis starka känslor hos många. Jag undrar om vi hade kommit längre med forskningen om vi hade kunnat vara lite mer öppna för vad som upptäcks? Jag undrar om det har funnits eller finns forskare som sitter inne med resultat som antingen inte når fram, eller att de helt enkelt inte vågar redovisa något för att det avviker från normen? Tror ni att det kan vara så?

Glöm inte att kolla in Edward O. Wilsons samlade livsencyklopedi EOL här.

/Angelica

Inga kommentarer: