onsdag 11 november 2009

Naturvetare & ESS Scandinavia

Idag ordnade Lunda-ambassadörerna ett besök på ESS (European Spallation Source) Scandinavias utställning i Lund. Vi fick se en kort film om projektet och fick sedan en genomgång av Johan Långberg som är projektassistent. Jag vet att det finns många åsikter kring projektet, men jag måste erkänna att jag tycker det är helt fantastiskt att ESS kommer att byggas i Lund! Vilka möjligheter, inte minst för naturvetare!

Enligt Johan Långberg kommer det finnas möjlighet att förlägga viss undervisning till anläggningen och även doktorandutbildning samt post-doc tjänster. Det kommer även att behöves kvalificerad personal med kunskaper inom de områden som studeras som kan producera prover och assistera de forskare som kommer dit. Man räknar med att ungefär 500 personer kommer att behöva anställas vid anläggningen, men också med att fler arbetsmöjligheter kommer att skapas i regionen som helhet som en följd av projektet - runt 700 nya arbetstillfällen per år tills anläggningen avvecklas.

Det är även tänkt att anläggningen ska bli "klimatneutral" (lite fånigt ord enligt mig) genom att man själv producerar el med hjälp av vindkraft samt att man tar tillvara på den överskottsvärme som bildas.

Utställningen har öppet onsdagar 14-18 och finns på Stora Algatan 4 i Lund, så om ni är nyfikna och har vägarna förbi tycker jag ni ska titta in!

Elin Löfroth

Inga kommentarer: